نیمی از بیماران نادر دارو ندارند
مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر در گفتگو با جام جم آنلاین:

نیمی از بیماران نادر دارو ندارند

مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه حدود سه هفته است، بیماران مبتلا به هموفیلی به دارو‌های هیومیت، فاکتور ۱۳ و فیبرینوژن دسترسی ندارند، گفت: وزارت بهداشت و درمان در مقابل تحریم دارو و مشکلات بیماران منفعل عمل می‌کند.
مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه حدود سه هفته است، بیماران مبتلا به هموفیلی به دارو‌های هیومیت، فاکتور ۱۳ و فیبرینوژن دسترسی ندارند، گفت: وزارت بهداشت و درمان در مقابل تحریم دارو و مشکلات بیماران منفعل عمل می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۳۳۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، احمد قویدل با اشاره به اینکه حدود سه هفته است که بیماران مبتلا به هموفیلی به دارو‌های هیومیت، فیبرینوژن و فاکتور ۱۳ دسترسی ندارند، افزود: این دارو‌ها اصلا در دسترس بیماران نیست و زندگی بیماران و خانواده‌هایشان بیش از گذشته دچار مشکل شده است.

وی بیان کرد: این روز‌ها در نبود دارو بیماران مبتلا به هموفیلی ناچار هستند از فرآورده‌های خونی استفاده کنند. اما فرآورده‌های خونی به اندازه دارو تاثیر گذاری ندارد.

قویدل ادامه داد: علاوه بر این بیماران مبتلا به هموفیلی برای استفاده از فرآورده‌های خونی ناچار هستند که به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و این مساله مشکلات بیشتری برای آن‌ها ایجاد کرده است.

مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران یادآور شد: برای نمونه این روز‌ها یکی از بیماران در بیمارستان امام خمینی بستر شده است و به دلیل شرایطی که دارد، نمی‌تواند از بیمارستان خارج شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به هموفیلی این روز‌ها از نبود دارو گلایه دارند، ادامه داد: در این بین بانوان مبتلا به اختلالات انعقادی رنج بیشتری را متحمل می‌شوند و نیاز است که وزارت بهداشت برای رفع مشکلات این بیماران اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت و درمان در مقابل تحریم دارو منفعل عمل می‌کند، عنوان کرد: این در حالی است که این وزارتخانه می‌تواند از طریق سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت مشکل نبود داروی بیماران نادر را برطرف کند.

قویدل درباره ‌علت نبود داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به هموفیلی نیز توضیح داد: آمریکا آخرین بانکی را که شرکت‌های دارویی از طریق آن اقدام به خرید دارو می‌کردند، تحریم کرده است و به این شکل شرایط برای تهیه دارو دشوار‌تر شده است.

وی درباره اینکه چرا برخی شرکت‌های دارویی تمایلی به تامین داروی مورد نیاز بیماران ندارند نیز بیان کرد: این روز‌ها ارز لازم به دو شکل ارز عربی و ارز اروپایی در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد، این درحالی است که شرکت‌های داروسازی از ارز عربی به عنوان ارز نامرغوب یاد می‌کنند.

مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران ادامه داد: شرکت‌های دارویی در نهایت باید ارز عربی را به ارز اروپایی تبدیل کنند. اما این مساله سبب می‌شود که هزینه‌های شرکت‌های دارویی حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. این درحالی است که شرکت‌های دارویی می‌گویند، سود واردات دارو حدود ۷ درصد قیمت آن است.

قویدل یادآور شد: به همین دلیل شرکت‌های دارویی برای واردات دارو اقدام نکرده‌اند و این روز‌ها شاهد وضعیت اسفناک بیماران مبتلا به هموفیلی هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها